Mijn ervaring
Over het algemeen ben ik positief over het gebruik van medicatie. Ik heb een bipolaire stoornis. Het is niet makkelijk voor mij om stabiel te zijn zonder medicatie. Sommige medicatie hebben veel effect maar bij andere medicatie heb ik soms het idee dat het niets heeft gedaan of nu nog steeds niets toevoegt.
Als 31 jarige vrouw heb ik nog veel tijd over om te leren leven met medicatie, maar het heeft me wel jaren gekost om de juiste ‘mix’ te vinden. Ik heb zo’n 10 jaar last van psychische problematiek. Zo ongeveer 7 jaar heb ik deze doorgebracht met medicatie en 3 jaar zonder.
Mijn medicatieverhaal begon toen ik 18 jaar was. Er was al wel een aanloop van sombere klachten maar toen werd ik echt depressief. Tegen de depressie kreeg ik citalopram. Echter werd ik hier onrustig van en lichtelijk agressief. Gezien het mij niet leek te helpen tegen depressie ben ik hier zelf mee gestopt. Het was een lage dosering. Dit raad ik overigens niemand aan, overleg altijd met een psychiater bij het afbouwen en stoppen met medicatie!
In de depressieve episode die volgde heb ik geen medicatie gehad. Het ontspoorde dusdanig dat ik ben begonnen met therapie. Helaas sloeg deze therapie niet goed aan en kreeg ik een psychose. Het was mijn eerste psychose en daardoor was deze vrij intens.
Één van de eerste medicatie die ik voorgeschreven kreeg in die periode was olanzapine. Dat werkte als een paardenmiddel. De psychotische klachten verdwenen als sneeuw voor de zon. Maar ik kwam er wel erg veel van aan. Daarna heb ik veel verschillende medicatie tot me moeten nemen voordat er echt rust in mijn lichaam ontstond. Dit is één van de redenen dat ik vrij veel medicatie heb. De ene medicatie werkt samen met de andere. Hierdoor is het lastig om vast te stellen wat ‘wat’ doet.
Ik heb vaker dan eens dat ik met medicatie moest wisselen, stoppen of dat ik zelf wilde opbouwen of afbouwen. Altijd in overleg met een psychiater, maar op een gegeven moment weet je een beetje wat wel en niet voor jou werkt.
Voordelen van medicatie
Hier een paar voordelen van medicatie:
-Kunnen zorgen voor stabiliteit (in mijn geval vooral voor de bipolaire stoornis en psychosegevoeligheid)
-Zwakken extremen af (te druk of te depressief)
-Kunnen andere bijkomende voordelen hebben (meer energie)
-Zorgen voor minder rusteloosheid
-Beter kunnen slapen door medicatie is ook mogelijk
-Beter kunnen focussen
-De kwaliteit van leven over het algemeen kan verbeteren
-Voorkomen van terugval
Nadelen van medicatie
Nadelen van medicatie hebben eigenlijk bijna altijd met bijwerkingen te maken. Ook is het zo dat als je langer een bepaald medicijn gebruikt, je daar afhankelijk van kan worden en zelfs een verslaving kan opbouwen. Of een medicijn werkt op een gegeven moment niet goed meer, dan heb je een hogere dosering van hetzelfde medicijn nodig of moet je wisselen. Daarnaast kost het opbouwen van medicatie veel energie en doorzettingsvermogen. Medicatie kan er ook voor zorgen dat andere organen in het lichaam minder goed werken (bv. lithium kan de nierwaarde beïnvloeden)
Bijwerkingen die ik heb (gehad) door medicatie
-Veel aankomen in gewicht (het meeste door olanzapine en waarschijnlijk quetiapine)
-Rusteloosheid in benen
-Trillende handen (lithium)
-Het hebben van minder energie/erg moe zijn (waarschijnlijk door (combinatie van) meerdere medicatie)
-Het gevoel een ‘zombie’ te worden (traag, sloom, minder goed reactievermogen)
-Stijve spieren
Hierbij wil ik wel direct stellen dat ik achter het gebruik van al mijn huidige medicatie sta. Ondanks de bijwerkingen vind ik stabiliteit erg belangrijk in mijn leven.