Eigen ervaring opbouw en afbouw medicatie
Wat vind ik het lastigste? Opbouwen van medicatie of afbouwen?
Ik denk dat ik afbouwen moeilijker vind dan opbouwen.
Bij het opbouwen van medicatie heb ik minder last. Het kost me voornamelijk meer energie en ik moet hierdoor genoeg rust inplannen. Het komt nog wel eens voor dat ik wat somber wordt bij het opbouwen, maar dit heb ik ook bij het afbouwen. Bij het ene medicijn is dit natuurlijk ook anders dan bij het andere medicijn.
Het afbouwen kan bij mij soms in grotere stappen maar soms moet ik ook in kleinere stappen afbouwen. Ik heb meegemaakt dat ik van quetiapine wilde afbouwen maar ik dusdanig somber en ontregeld werd, dat dit niet lukte. Dit is ongeveer 1,5 jaar geleden. Laatst ben ik weer helemaal gaan afbouwen met de quetiapine. Dit keer is het goed gelukt! Ik had voor mezelf bepaald om het in kleinere stappen te doen. Dan duurt het wel langer voordat je het medicijn helemaal hebt afgebouwd maar heb ik ook minder last van afkickverschijnselen. Ik heb het afbouwschema twee keer zo langzaam doorlopen.
Kruislings afbouwen
Wat ik nog lastiger dan gewoon afbouwen vind is kruislings opbouwen. Dit betekent dat je het ene medicijn afbouwt maar tegelijkertijd het andere medicijn opbouwt. Wat ervoor zorgt dat dit moeilijk is, is dat je niet precies weet welke negatieve bijwerking door welk medicijn komt. Hiernaast had ik het gevoel dat de bijwerkingen wat sterker zijn dan bij normaal afbouwen. Het voordeel van kruislings afbouwen is dat er geen ‘gat’ zit in de medicatie spiegel in het bloed, wat de kans op terugval of heftige ontwenningsverschijnselen verkleint. Dit kruislings afbouwen heb ik gedaan met lithium en lamotrigine. Door mijn dalende nierwaarde was ik genoodzaakt te stoppen met lithium. In plaats van lithium heb ik nu lamotrigine. Ik ben erg positief over de lamotrigine. Ik heb meer creativiteit en het werkt voor mij ook goed tegen somberheid en stabiliteit.
Tot slot
Ik denk dat het belangrijk is bij het vinden van de juiste medicatie dat er naar de individuele persoon wordt gekeken. Bij iedereen kan hetzelfde medicijn anders werken dan bij de ander. De één wordt agressief door citalopram, de ander wordt er erg rustig en minder somber van. Hiernaast moet afbouwen en opbouwen altijd in overleg gebeuren met een psychisch specialist. Zelf opbouwen en afbouwen kan zorgen voor heftige ontwenningsverschijnselen en andere nadelige bijeffecten. Afbouwen en opbouwen vergt veel energie, doorzettingsvermogen en aanpassingsvermogen. Toch heeft het zin om eens in de tijd even stil te staan en te denken ‘Werkt mijn medicatie nog goed?’ of ‘Heb ik te veel of te weinig medicatie’. Zo kan het het echt waard zijn om van medicatie te wisselen. Daarentegen kan het het ook waard zijn om juist niet van medicatie te wisselen maar alles hetzelfde te houden, omdat het goed gaat. Zelf ben ik blij met de medicatiemix die ik nu heb gevonden en hoop ik deze nog jarenlang hetzelfde te kunnen houden. Al is dit misschien wat optimistisch, het afbouwen en opbouwen doe ik niet zomaar.